måndag 26 januari 2009

Jag, Lovisa..

(Jag skrev detta inlägg inatt, vid halv två-tiden..)

Jag som trodde att jag skulle sova, men nej, det skulle jag tydligen inte. Det är alldeles för många tankar som snurrar runt i mitt huvud och jag känner att jag måste skriva av mig en aning. De senaste dagarna har jag tänkt en hel del på om jag ska öppna upp lite mer här på min blogg, och på så sätt nå ut mer till mina läsare. Jag skrev häromdagen att det finns så mycket jag skulle vilja dela med mig av och jag tror faktiskt att jag ska göra det nu..

Jag är så trött på det eviga tjatet om hur man ska se ut. För ett par timmar sedan läste jag en artikel om tre modeller, varav två av dem var systrar, som svälte ihjäl sig. Alla tre hade grav anorexi, men ingen i deras närhet tog det på allvar. De ansåg väl att karriären var viktigare än hälsan, och se hur de gick.. Två stackars föräldrar förlorade båda sina döttrar inom kort för att de skulle visa sig ”vackra” på podiet. Usch.

Det är verkligen fruktansvärt! Tag bara min enkät som har funnits på min blogg den senaste veckan som exempel på detta. Det var inte särskilt många som kryssade i, men nästan hälften av de som gjorde det, var missnöjda med sig själva och önskade att de var någon annan. Det kallar jag tragiskt.

Anledningen till att jag känner för att öppna upp och bjuda mer på mig själv, är för att jag inte vill att ni ska få fel intryck av mig. Jag vill inte verka vara den bekymmersfria tjejen som bara tänker på vad hon ska ha på sig dagen därpå eller hur hon ska le på sin ”dagens outfit-bild”. Nej, tro mig, jag har så mycket mer i huvudet än så, och det är just det som jag vill få ut..

Visst, jag är för det mesta glad och energisk - ibland nästan lite väl mycket, kan nog många tycka. Men det är för jag har så otroligt mycket energi och lycka som jag vill ta igen, som jag har sparat under en väldigt lång period.

Anledningen till att jag alltid hänger upp mig på artiklar eller inlägg om ätstörningar är för att det står mig väldigt nära. Jag har själv haft anorexia nevrosa i drygt ett år, och vet själv hur jävligt det är. Ingen människa som inte har varit med om det kan förstå hur det känns, inte ens föreställa sig. Min anorexi var en fortsättning på en depression som jag fick mellan åttan och nian. Den entusiastiska flicka jag en gång var försvann spårlöst och förvandlades till en inkompetent, apatisk och nergången femtonåring som bara ville bort.

Jag vill bara poängtera att jag inte skriver detta för att jag vill ha uppmärksamhet eller att ni ska tycka synd om mig. Nej nej nej, verkligen inte!

Nu har jag kommit långt på min resa och njuter just nu av livet som aldrig förr. Med hjälp av en stöttande familj, underbara vänner och experter som är till för att hjälpa så går det.

Jag vill bara att folk ska kunna vara nöjda med sig själva, att de ska tycka om sig själva för den person den är. Jag önskar att jag också kunde lyssna på mig själv ibland, att jag också skulle kunna vara nöjd med mig själv. Fast och andra sidan, hade jag inte gått igenom allt detta, hade jag inte varit den jag är idag. Jag kan faktiskt till och med säga att jag inte skulle vilja ha det ogjort, men givetvis skulle jag inte vilja falla tillbaka i samma fälla och vara med om det igen.

Det jag försöker förmedla är bara att man växer i det svåra, och utvecklas till en person man inte annars skulle blivit. Jag var sjukskriven från en stor del av sista terminen i nian och fick åka hem från min språkresa på sommaren för att jag mådde för dåligt.. och visst, det var för jävligt, men det behövdes samtidigt för att få mig att förstå att jag behövde ta tag i mina problem. Idag mår jag som sagt bättre än någonsin, och lyssnar på mig själv på ett helt annat sätt. Jag känner mig så otroligt mycket starkare och kan handskas med problem på ett helt annat sätt, och det är tack vare allt jag gått igenom.

Som ni kanske förstår är även detta anledningen till att jag inte följde med till Bad Gastein. Jag bokade resan i september, då jag hoppades på att vara tillräckligt frisk för att åka med. Tyvärr ansåg varken läkare eller mina föräldrar att jag var det nu när det var dags att åka, att jag helt enkelt inte skulle orka vara så extremt aktiv i en vecka.
De anser inte heller att jag kan ta ansvar för mitt ätande själv ännu. Visst, det är otroligt tråkigt .Men samtidigt är det nog sanningen. Jag får helt enkelt vänta på min tid och kanske åka med nästa år istället.

Det jag menar är att man inte ska ge upp! Jag vill hjälpa unga tjejer, och killar för den delen, som går igenom detta och som gett upp sin livslust totalt. Jag vill verkligen inte att samhällets ungdomar ska behöva lida på detta sätt på grund av att det finns ett ideal som man "så tvunget" ska följa.

N E J, det gör det verkligen inte. Alla människor är unika, och det är något man måste förstå. Jag hoppas själv på att jag någon gång ska känna att jag räcker till, vilket jag för första gången på länge är på god väg att göra. Jag menar bara att man inte ska gå runt och tro att alla människor runt om en har det perfekt, och att man är den enda på jorden som har det jobbigt. För tro mig, alla människor har bekymmer och ett jobbigt förflutet eller framtid, även om de inte visar det.

Jag skulle verkligen uppskatta om ni kommenterade vad jag skrivit, berättar hur ni känner eller vad ni tycker om det hela. Känns nämligen lite märkligt om jag skriver av mig totalt och inte får någon respons på det. Menar som sagt inte att ni ska tycka synd om mig (!) utan typ, engagera er, fråga och så. :)

Nej, gott folk.. om alla ska ta och klappa sig själva på axeln nu och säga att ni duger.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Tror detta inlägg gjort dig starkare eftersom du öppnar upp dig om ett så personligt ämne ;)Puss<3

Lovisa Nicklasson sa...

Det tror jag också.. :) Hoppas att det uppfattas på rätt sätt. <3

Anonym sa...

You said it all,
alla går igenom jobbiga episoder i livet det finns inte många som öppnar upp sig om det eller visar det..
Men det viktigaste är att man vet att man kan om man vill och när man är redo för det..
Även om jag visste hälften av detta tycker jag att det är underbart att du kan öppna upp dig om det :)
<3

Lovisa Nicklasson sa...

Även ifall jag inte skrev allt jag skulle kunna skriva, så skrev jag iaf en del. :) Tack så mycket ellen! <3 :)

peter john sa...

Respekt!

Läste hela inlägget, och jag är imponerad. Starkt skrivit! Jag håller med och klappar mig själv på axeln som du sade :)

Ta hand om dig, och sig till om jag kan hjälpa dig med något!

Puss <3

Lovisa Nicklasson sa...

Peter,så roligt att höra av från dig! Tusen tack för fina ord,och ta hand om dig också <3 Hoppas att vi stöter på varandra snart!

Anonym sa...

det är helt sant det du skriver. Jag tar åt mig direkt även fast jag aldrig har haft problem med min vikt. Man tänker ofta och tror att alla andra har det bättre än en själv, istället för att se allt positivt i ens eget liv. Har precis börjat läsa din blogg, (hittade den när jag sökte på butiken Santi DS i helsingborg på eniro)och gillar den väldigt mycket!
Kram på dig!

Anonym sa...

Ta hand om dig, Lovisa, du är en stark tjej och jag vet att du klarar det du ger dig in på. Fortsätt så! <3

Lovisa Nicklasson sa...

Till anonym: Vad roligt att du har hittat mig på det sättet! :) Kul också att du uppskattar det jag skriver. Tack för dina fina ord, de värmer verkligen och jag är glad för ditt engagemang! Hittade du något fint i Santi DS? Kram på dig med!

till Mira: Tack min kära Miris, dina ord uppskattas verkligen! Som sagt, hade inte klarat det utan mina vänner! <3

Anonym sa...

Tycker att inlägget var mycket bra skrivit, och absolut inte att någn kommer att missförstå dig.
Tror inte att någon som läser detta kan förstå hur det ser ut inne i dig om man inte har gått igenom det själv. Men det ger oss möjligheten att försöka förstå, vilket är bra tycker jag :)
Du kanske inte kan tro på det som jag säger nu, och jag hade antagligen inte trott det själv som du vet. Men Du är perfekt precis som du är Lovisa! Jag ha rinte känt dig mer än ett halvår, men jag tycker att du har en underbar personlighet som gör faktiskt gör skolan roligare :) Du är en av ganska få som gör skolan till vad den är ;)

Lovisa Nicklasson sa...

Tina den fina; en titel som stämmer bra. Du är allt för go du! Gudars skymnig vad fint skrivit! Tusen tack för allt och du vet att jag tycker om dig!

Anonym sa...

Stolt över dig att du vågade säga det här :)Tror alla förstår mycket bättre nu hur du har haft det och så slipper du gå med detta inom dig. Finns alltid här och mycket glad att du är den gamla lovisa igen <3

Lovisa Nicklasson sa...

Naw, Olivis då! Tack så mycket för att du ansåg att det var bra av mig att skria om det! Jag är här för dig också, nu när den gamla Lovisa är tillbaka! Tjohoo! <2

Anonym sa...

Hejhej!
Hittade nyss din blogg och du verkar vara jätte duktig. Jag kan dock tycka att detta inlägget var lite sådär.... Hoppas isåfall du utvecklar det och inte bara har detta enstaka inlägg som förklaring...
Kram

Lovisa Nicklasson sa...

Hejsan! Tack så mycket för det! Om läsarna vill att jag ska fortsätta på det ämnet, så givetvis kan jag göra det! Vad skulle du vilja att jag fördjupar mig i? Kram

Anonym sa...

kan inte skriva något annant än att jag tror på dig gumman.Vi har pratat om detta så mycket så du vet hur glad och stolt jag är över dig, kommer jag alltid att vara:) många pussar och kramar från din tussilagooooo<3

Lovisa Nicklasson sa...

Tack Tussisnutt! Jag saknar dig så mycket här nere och längtar tills vi ses! Tack för att du alltid ställt upp och för att du är min vän. Jag finns här för dig och du kan ringa när du vill! <3 <3

Anonym sa...

jag vill skriva något bra till detta inlägget, för det var enormt bra skrivit. Men ändå får jag inte ut mig något efteråt, det var precis som det träffades så perfekt rakt in i hjärtat att jag helt plötsligt verken har ord eller meningar att säga.
Jag hade inte en blekaste aning att du gått igenom detta, och jag avgudar dig att du varit så stark! Jag hoppas verkligen att du blir bättre lovisa, och jag vet att du klarar det! För du är en tjej med styrka! Take care sweetie.

Lovisa Nicklasson sa...

Tack så hjärtligt Julia! Nej, det är faktiskt inte så många som vetat om det, förrän nu då.. haha ;p
Jag är redan mycket mycket bättre, men det finns en hel del kvar att jobba med eller vad man ska säga. Tack igen, sötis! Var rädd om dig <3

Anonym sa...

du är starkare än vad du tror lovisa! riktigt bra skrivit och jag hoppas du vet att jag tror på dig! :) <3

Lovisa Nicklasson sa...

Tack Saris <3 Du är go du!

ReBirth 100% Ekologiskt vax - både för kvinnor och män!

ReBirth 100% Ekologiskt vax - både för kvinnor och män!
För flexibel hållbarhet, låg glans och en livlig fantasi, ge nytt liv till ditt hår. Med limedoftande eteriska oljor och en fast struktur ger det dig ett lättstylat och väldoftande hår. Vaxet innehåller inga kemikalier vilket bidrar till att varken håret eller hårbottnen skadas eller torkar ut. Utan kemikalier blir det även lätt att tvätta ur med schampo och det lämnar inga spår. http://www.rebirth-haircare.se